De geboorte van het ijsmonster - Deel 5

19-06-2012 | Marcel van Langen | eCommerce | webshop, ecommerce, starter, startup

In het vorige deel van deze reeks waren we gestart met een opsomming van de belangrijkste functionaliteit van e-commerce platform HEIDI. In dit vijfde deel ronden we deze opsomming af. Ook kijken we in dit deel alvast vooruit. HEIDI staat namelijk niet stil, integendeel. We zijn alweer druk bezig met versie 2, met veel nieuwe functies en mogelijkheden!

Natuurlijk is deze opsomming een momentopname. Terwijl je dit leest, zijn er waarschijnlijk alweer diverse nieuwe functies aan HEIDI toegevoegd. En ook onze webshop IJsmonster.nl geniet waarschijnlijk al van deze utibreidingen. Maar we zijn al trots op wat we voor de eerste versie hebben weten te bereiken. In een ander artikel hebben we al een aantal screenshots geplaatst die wellicht interessant zijn om te kijken. Maar goed, snel naar deel 2 van de opsomming:

  • Voor IJsmonster.nl was het voldoende om te werken met eenvoudige producten. Weliswaar was het gepland om van een artikel meerdere kleuren te leveren, maar deze bleken niet beschikbaar! Op dit moment zijn we bezig met de benodigde aanpassingen om productvarianten te ondersteunen, waarbij beheerders zelf kunnen aangeven welke productkenmerken (kleur, maat, grootte) bepalend zijn. Voor de nabije toekomst staat ook de ondersteuning van samengestelde producten gepland.
     
  • HEIDI ondersteunt het principe van gerelateerde producten. Gerelateerde producten verschijnen bij een product. De basis voor gerelateerde producten wordt per webshop bepaald. Dit kan zijn op basis van verkoopcijfers, beschikbare voorraad, op basis van thema of op basis van door de beheerder zelf op te geven selectie van producten.
     
  • Aan ieder producten kunnen meerdere afbeeldingen worden gekoppeld. Indien de afbeelding groter is dan 600 Kb, biedt HEIDI automatisch de mogelijkheid om de afbeelding online te verkleinen. Dus binnen HEIDI zelf! De beheerder kan zelf opgeven welke van de afbeeldingen de hoofdafbeelding is.
     
  • HEIDI maakt intensief gebruik van dashboards en rapportages. Op die manier willen we ervoor zorgen dat de beheerder alle informatie beschikbaar heeft voor het maken van beslissingen. Op het belangrijkste dashboard van HEIDI ziet de beheerder de belangrijkste verkoopcijfers (totaal, van deze maand en van vandaag), de nieuwste bestellingen, vragen van gebruikers en de verkoopontwikkeling. In de aankomende periode voegen we hieraan ook de best verkopende producten toe, zowel in aantal als in omzet.
     
  • Een beheerder kan zelf de merken beheren die in de webshop worden aangeboden. Per merk kan een omschrijving worden opgenomen en een afbeelding. Aan een merk worden producten gekoppeld. Op deze manier kan binnen een webshop eenvoudig een opsomming worden gemaakt van merken en een merkenpagina worden aangeboden. Op die pagina zijn natuurlijk ook alle producten van dat merk te vinden.
     
  • Het kan zomaar zijn dat je als webshop honderden producten aanbiedt. Dan is het wel nodig dat je in het beheer je weg nog steeds goed kunt vinden. HEIDI heeft hiervoor een aantal maatregelen genomen. Zo vind je bij productbeheer altijd een parameterscherm met 5 verschillende criteria. Op die manier vind je altijd snel het product dat je wilt beheren. Ook handig: je kunt de lijst met producten ook presenteren als afbeeldingen!
     
  • HEIDI maakt gebruik van het standaard relatiebeheersysteem van FRITZ, waarvan HEIDI onderdeel uitmaakt. Iedere besteller (indien nog niet aanwezig) wordt automatisch toegevoegd aan dit relatiebeheersysteem. Dit onderdeel kent uitgebreide mogelijkheden, waaronder een exportfunctie, notities, mailvoorzieningen etc. Maakt je webshop geen gebruik van inloggen voor bestellers, dan kan het voorkomen dat een besteller tweemaal in het systeem wordt opgenomen. In dat geval kunnen de bestellingen worden overgezet.
     
  • Wanneer de webshop een zoekfunctie heeft, worden alle zoekopdrachten opgeslagen in HEIDI. Door middel van een rapport worden deze zoekopdrachten inzichtelijk gemaakt. Een beheerder ziet welke termen in een zelf op te geven periode populair zijn, maar ook hoeveel resultaten die zoektermen heeft opgeleverd. Erg handig!
     
  • HEIDI heeft een aparte uploadmodule. Beheerders kunnen hier allerhande bestanden oploaden, zoals afbeeldingen, Word-, Excel- en PDF-bestanden. Deze kunnen vervolgens binnen alle onderdelen van de websites worden ingezet. Op deze manier is het voor een beheerder bijvoorbeeld eenvoudig om eenmalig je Algemene Voorwaarden te uploaden en deze vervolgens op verschillende pagina's binnen de webshop te plaatsen.
     
  • HEIDI heeft een aparte module om de instellingen van de webshop te regelen. Dit kan iedere beheerder zelf doen. Zo kunnen de sociale media zelf worden beheerd. Ook kunnen zelf beheerders worden toegevoegd en de gegevens van bestaande beheerders worden gewijzigd. Verder kunnen de standaard metatags van de website worden vastgesteld, evenals de rubrieken en de verschillende BTW tarieven. Verder kan hier factuursjabloon naar eigen inzicht worden aangepast.
     
  • Wanneer een beheerder een bestelling heeft opgevraagd, kan hij de daarbij behorende factuur direct per mail verzenden. Dit kan rechtstreeks vanuit HEIDI, waarbij de mail kan worden voorzien van een eigen toelichting. De beheerder kan bij de instellingen een standaard bericht opstellen, die standaard wordt ingevuld en naar eigen inzicht is aan te passen.
     
  • Producten kunnen worden ingedeeld in een door de beheerder zelf vast te stellen rubriekenstructuur. Op dit moment ondersteunt HEIDI een rubriekenstructuur van twee niveau's diep. Dit zal voor de meeste webshops voldoende zijn. Vanwege de opzet van de rubriekenstructuur zijn meerdere niveau's eenvoudig toe te voegen.
     

Inmiddels zijn we alweer druk met de volgende release. In nauwe samenwerking met de eerste klanten selecteren we de functies die het hardst nodig zijn. Op het moment van schrijven zijn de volgende functies in ontwikkeling:

  • support voor Google Shopping gegevensfeeds
  • mogelijkheid om tags aan producten te koppelen
  • uitbreiden van producten met productvarianten
  • koppelen van bestellingen aan andere relaties
  • mogelijkheid bezoekers om bestelhistorie in te zien
  • best verkopende producten op dashboard

We hebben de afgelopen artikelen veel geschreven over ons nieuwe e-commerce platform HEIDI. Maar het gaat natuurlijk net zo goed over de webshops die hiervan gebruik maken. De webshop IJsmonster.nl is onze proeftuin. In het volgende artikel gaan we kijken naar de zaken die voor deze webshop geregeld moesten worden, voordat we in productie konden gaan.

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS