Tips voor betere vindbaarheid in Google - 1

27-03-2011 | Marcel van Langen | Zoekmachine optimalisatie | seo, zoekmachine, optimalisatie, linkbuilding

In de rechterbalk van de website van Morloff vindt u een groot aantal tips voor zoekmachine optimalisatie, kortweg SEO genoemd. Dit zijn korte en praktische tips die u kunnen helpen om beter gevonden te worden. Morloff heeft een groot aantal van deze tips verzameld. Maar het is natuurlijk wel lastig lezen, iedere keer een random tip over zoekmachine optimalisatie. Daarom heb ik de eerste 20 verzameld binnen dit nieuwsbericht. Klik verder om de eerste serie van 20 tips te bekijken.

  • Tip 1 - Er zijn veel factoren belangrijk voor een hoge zoekmachine ranking. De techniek moet in orde zijn, maar uiteindelijk draait het om inhoud. Content is nog steeds king. Zorg dan ook voor originele en kwalitatief hoogwaardige content, zinvol voor bezoekers.
  • Tip 2 - Bedenk bij iedere pagina binnen je website de sleutelwoorden, de keywords. De woorden die de essentie van de pagina weergeven. Maar hoe vaak laat je deze woorden voorkomen? Prop je pagina niet vol met deze woorden, maar zorg voor een dichtheid van maximaal 5%.
  • Tip 3 - Een pagina bestaat uit code en uit inhoud. Het is minder bekend dat de grotere zoekmachines ook kijken naar de verhouding tussen code en inhoud. Zorg dan ook voor een goede verhouding met zoveel mogelijk inhoud en zo min mogelijk code. Ook een tip voor developers dus!
  • Tip 4 - Actief zijn op Facebook is zinvol voor vindbaarheid. Zorg voor goed veel interne links binnen Facebook, onder andere door fan te worden of door andermans statussen leuk te vinden. Of plaats een link naar je website. Maar houd het natuurlijk, niemand houdt van spam.
  • Tip 5 - Binnen Facebook kun je op het tabblad Info allerhande informatie kwijt over jezelf en je activiteiten. Gebruik dit onderdeel zo goed mogelijk door hieronder allerhande informatie met relevante trefwoorden en links te plaatsen. Google zal je dankbaar zijn!
  • Tip 6 - Heb je originele content, zorg er dan voor dat bezoekers deze content eenvoudig aan anderen beschikbaar kunnen maken. Denk aan de mogelijkheid om door te sturen, om te retweeten of om te koppelen aan een Facebook account. Laat je bezoekers meewerken aan je populariteit!
  • Tip 7 - Iedereen met een webwinkel zou de mogelijkheid van reviews serieus moeten overwegen. Niet alleen zorgt het voor betrokkenheid van je gebruikersgroep, het is ook nog eens een uitstekende bron voor orginele en unieke content. En wie is daar gek op? Juist, Google.
  • Tip 8 - Google heeft eind vorig jaar bekend gemaakt dat Twitter en Facebook vanaf dat moment belangrijke factoren zijn in hun algoritme. Ben je nog niet online bezig met sociale media, begin dan vandaag nog met sociale media marketing en bouw iedere dag je sociale profilering verder uit.
  • Tip 9 - Heb je de sleutelwoorden van een pagina? Zorg er dan voor dat deze in de meest relevante onderdelen van de pagina terugkomen. Neem de sleutelwoorden minimaal op in de bestandsnaam van de pagina, in de titel en in de H1. Overvloed schaadt wel, dus prop je pagina niet vol.
  • Tip 10 - Google Analytics. Meteen doen. Een fantastische en toegankelijke omgeving waarbinnen je uitstekend zicht krijgt op het gedrag van je website en van je bezoekers. Bestudeer de rapporten en zoek verbeterpunten. Heeft een keyword een hoog bouncepercentage, verbeter dan je informatie.
  • Tip 11 - Wil je de sleutelwoorden extra terug laten komen op een pagina, doe dat dan gerust. Prop de pagina echter niet vol, dat kan strafpunten opleveren. En plaats ook idealiter niet alle sleutelwoorden te dicht op elkaar, maar verdeel ze gelijkmatig over de pagina.
  • Tip 12 - Steeds meer mensen maken gebruik van mobiel internet. Zeker de smartphones en apparaten als de iPad zorgen voor een toename. Het is dan ook verstandig om ervoor te zorgen dat je website goed zichtbaar is op deze mobiele apparaten.
  • Tip 13 - Je komt ze tegen: 404 pagina's. Vaak zijn dit pagina's die inmiddels zijn verwijderd. Google Analytics kan je laten zien of dit voorkomt. Gebeurt dit vaak, zorg dan voor een 410 pagina in plaats van een 404 pagina. Je ICT leverancier kan je hier meer over vertellen.
  • Tip 14 - Heeft u veel links die verwijzen naar pagina's binnen uw website? Hartstikke mooi natuurlijk. Let er wel op dat de anchor teksten van deze inkomende links niet allemaal exact hetzelfde zijn, anders zal Google u verdenken van automatisch gegenereerde verwijzingen.
  • Tip 15 - Google kijkt naar meer dan 200 factoren om je Google positie te bepalen. Een belangrijke factor is de inhoud van de title tag. Eigenlijk moet je links starten met de belangrijkste sleutelwoorden, maar dat is minder mooi voor bezoekers. Vind de gulden middenweg!
  • Tip 16 - Het draait uiteindelijk om de sleutelwoorden. Deze moeten zinvol en effectief worden toegepast binnen je website. Maar zorg er ook voor dat externe verwijzingen naar jouw website als anchor tekst ook deze sleutelwoorden bevat. Google waardeert dit zeer in haar positiebepaling.
  • Tip 17 - Het algoritme van Google wordt steeds intelligenter. Er zijn nogal wat websites die content kopieren van andere websites. Google tracht nu onderscheid te maken tussen unieke content en gekopieerde content. Vanzelfsprekend krijgt de unieke content een veel hogere waardering.
  • Tip 18 - Laat als het even kan de sleutelwoorden ook terugkomen in je domeinnaam. Google zal je hiervoor belonen. Wil je gevonden worden op het sleutelwoord Badkamer, kies dan liever voor bijvoorbeeld de domeinaam www.badkamer-specialist.nl. Vraag eventueel meerdere domeinen aan.
  • Tip 19 - Links van andere websites naar jouw website. Er is eigenlijk geen betere manier om Google te laten zien dat jouw website de moeite waard is. Streef wel naar diversiteit: liever 1 link van 10 websites dan 10 links van 1 website. Zorg ook bij je eigen online activiteit voor links!
  • Tip 20 - Stimuleer bezoekers, medewerkers en klanten om links te plaatsen naar jouw website. Dit kan op allerlei manieren. Wees hierin creatief. Wees actief op online fora, plaats zinvolle reacties en berichten, plaats sociale media knoppen bij je nieuwsberichten en link ook zelf actief door.

Zie ook Tips voor betere vindbaarheid in Google - 2

Over Morloff

Morloff ontwerpt en realiseert succesvolle webtoepassingen op het gebied van procesoptimalisatie, eCommerce en rapportage door de inzet van moderne webtechnieken, sociale media en zoekmachine optimalisatie.

over ons | diensten | portfolio | contact | route

naar website IJsmonster.nl naar website ICT intermediairs naar website marcelvanlangen.com

Twitter

Morloff

Cuneraweg 169a
3911 RH Rhenen

M +31 (0)6 - 515 96 189
W www.morloff.nl
E contactformulier

Morloff op Twitter Morloff op Facebook Morloff op LinkedIn Morloff via RSS